Bakover inn i fremtiden
Read the English article ‘Backward into the Future‘ here.
En dypdykk ned i min kunstneriske utforskning av samfunnsmessige dualiteter
Oppsvinget av nostalgisk nasjonalisme og reaksjonære krefter globalt, og følelsen av at fremgang er en relikvie fra fortiden, representerer en betydelig endring i samfunnsverdier og holdninger mot individuell utvikling og frihet. Denne endringen illustreres av ulike utviklinger, som den russiske lovgivningen mot rettighetene og organisasjonene for LGBTQ+ personer, noe som reflekterer en bredere trend med økende konservatisme og motstand mot progressive verdier. En nylig russisk lov definerer LGBTQ-personer som ekstremister: ‘Å elske den man vil’ er ikke en grunnleggende menneskerett, men en ekstremisthanding, og alle støtteorganisasjoner for LGBTQ er nå forbudt i Russland. Mange populistiske politikere i Europa og USA ønsker å vende tilbake til ‘de gode gamle dagene’ og noen ganger mer til ‘som i middelalderen’ med solide religiøse og kristne verdier der Bibelen og andre religiøse litterære kilder fremdeles er loven for all adferd.
Bibel belte (2023)
Bibelbelte er et konseptuelt kunstverk som utforsker dualiteten mellom tradisjonelle trossystemer og moderne virkelighet. Verket består av to transparente midjebånd eller belter, hver utsmykket med tjue miniatyrutgaver av den hellige Bibel, plassert i sølvholdere med innfelte blå og røde edelstener i plast. Disse fargene representerer valget mellom å omfavne tradisjonelle trossystemer eller konfrontere systemer i en raskt skiftende, moderne verden. Dualiteten understrekes ytterligere ved at verkene er utstilt bak glass, noe som signaliserer det unnvikende ved klare svar i dagens komplekse samfunnsdiskurs.
Inspirasjonen til Bibelbelte kommer fra observasjoner av de aktuelle reaksjonære strømmene både i det amerikanske Bible Belt og den norske “Bibelbelte.” Til tross for deres geografiske forskjeller, deler disse regionene en reaksjonær tradisjonalisme, noe som reflekterer en menneskelig tendens til å holde seg til det kjente i usikre tider.
Verket er en ironisk og protestfylt kommentar til tilbakevendingen til gamle verdisystemer i møte med den moderne verdens usikkerheter. Beltene, som er inspirert av punkbevegelsens bruk av metallpinner og pigger, står som metaforer for ubehaget som kommer med å utfordre status quo og ønsket om å bryte fri fra begrensende strukturer
Tjooks “Bibelbelte” som et symbol på bekymring
I denne sammenhengen fremstår Tjooks kunstverk “Bibelbelte” som et kraftig symbol på bekymring angående disse skiftende samfunnsverdiene:
Å holde fast ved fortiden( se tittel ‘Bakover inn i fremtiden’)
Tjooks verk, kan sees som en metafor for å holde fast ved tradisjonelle verdier og normer, og motstå endringene som modernitet og progressive bevegelser bringer med seg.
Historisk symbolikk av belter: Belter har historisk blitt brukt til å undertrykke og kontrollere, som i piskingen av undertrykte eller slavebundet, men også kvinner og barn. Denne historiske bruken understreker temaet om autoritet og kontroll som er iboende i reaksjonære og nasjonalistiske bevegelser.
Punkbevegelsens og gjenbruk: På den andre siden ble beltet i punkbevegelsen et symbol på protest og opprør mot autoritet. Tjooks bruk av belter utsmykket med miniatyrbibler og fargede diamanter kan tolkes som en henvisning til dette gjenbruket, som symboliserer en motstand mot de restriktive normene og verdiene som nostalgiske nasjonalister fremmer.
Bruk av referanser til Rubiner og Safirer: I “Bible Belt,” er bruken av rubiner og safirer høyst symbolsk. Rubiner, med sin røde farge, har historisk symbolisert lidenskap, offer, og Kristi blod, og reflekterer dyp hengivenhet og åndelig vitalitet. Safirer, derimot, representerer himmelen, guddommelig gunst, og visdom. Valget av disse edelstenene i “Bible Belt” kan bety de dype religiøse troene og de tradisjonelle verdiene som holdes av visse samfunnsgrupper.
Symbolikken i Beltene: Beltene i seg selv, historisk sett redskaper for både autoritet og opprør, symboliserer spenningen mellom kontroll og motstand. Ett belte, satt med rubiner, kan representere tradisjonelle, kanskje mer rigide, tolkninger av tro og moral. Det andre, utsmykket med safirer, kunne symbolisere en mer himmelsk, opplyst tilnærming til disse konseptene.
Refleksjon over Samfunnsmessige Skift: Kunstverket reflekterer over oppsvinget av nostalgisk nasjonalisme og reaksjonære krefter, og antyder en samfunnsmessig tilbaketrekning til tradisjonelle verdier og tro, symbolisert ved tilknytningen til det ‘gamle’ (Bibelbeltene) i møte med moderne utfordringer.
Forbindelsen med “Up Next” og “Double Cross”
Min kunstneriske utforskning stopper ikke med “Bible Belt.” “Up Next” og “Double Cross” kompletterer denne dialogen. “Up Next” adresserer digital påvirkning og algoritmisk manipulasjon, illustrert gjennom blemmepakninger og piller som symboliserer vår avhengighet av og manipulasjon av digitale medier. “Double Cross,” derimot, utforsker møtepunktet mellom ulike religiøse og kulturelle tradisjoner, med korsformer og arkitektoniske elementer som nøkkelsymboler.
“Double Cross”- Diptyk
- Tema: Kulturell og religiøs samhandling og konfrontasjon.
- Symbolikk: Korsformer og arkitektoniske elementer som representerer møtet mellom ulike religiøse kulturtradisjoner.
- Samfunnsmessig Kommentar: Utforsking av religiøs og kulturell identitet og fremmedgjøring i et sekulært samfunn.
Tjooks “Double Cross” er et komplekst kunstverk som tilbyr flere lag av symbolikk og betydning, som, når det ses i sammenheng med hans andre verk som “Bible Belt” og “Up Next,” avslører en grundig utforskning av moderne samfunnsmessige og kulturelle dynamikker.
Arkitektoniske og Heraldiske Symboler: “Double Cross” engasjerer seg med arkitektoniske elementer og heraldikk, noe som minner om flagg, nasjoner og makt. Dette kan sees som en utforskning av hvordan kulturelle og religiøse symboler og strukturer former vår forståelse av identitet og makt.
Sankt Andrews Kors og Inguz: Formen av Sankt Andrews kors (Crux decussata) og referansen til det vikingske symbolet Inguz, som symboliserer isolasjon eller separasjon, skaper en dialog om overgangen til en høyere tilstand. Dette kan reflektere et ønske om å transcendere eksisterende strukturer eller tro.
Divinasjon og Innsikt: “Double Cross” inviterer til en prosess med divinasjon og innsikt, en oppfordring til å “lese tegnene” og dykke dypere inn i åndelige og kulturelle spørsmål.
“Up Next” Diptyk
- Tema: Digital påvirkning og algoritmisk manipulasjon.
- Symbolikk: Bruken av blisterpakninger og piller representerer avhengigheten og påvirkningen fra digitale medier.
- Samfunnsmessig Kommentar: Kritikk av hvordan digitale plattformer kan forme meninger og forsterke polarisering.
Blemmepakninger og Piller: I min diptyk “Up Next,” bruker Tjook blemmepakninger og piller for å representere den avhengighetsskapende naturen til digitale medier og manipulasjonen av informasjon. Kunstverket kritiserer hvordan digitale algoritmer, som YouTubes “Up Next”-funksjon, kan skape ekkokamre, noe som fører til polariserte meninger.
Kunstnerisk Representasjon av Algoritmisk Innflytelse: Komposisjonen, som danner en tekst som ligner en rasterstruktur eller piksler, symboliserer den digitale naturen av denne påvirkningen. Det antyder hvordan våre oppfatninger og tro kan bli subtilt formet av det vi konsumerer på nettet.
Forbindelse med “Bible Belt”: Begge kunstverkene, selv om de fokuserer på forskjellige medier (religiøse tekster i “Bible Belt” og digital media i “Up Next”), adresserer temaet innflytelse og kontroll. “Bible Belt” kritiserer klamringen til tradisjonelle troer i en forandrende verden, mens “Up Next” fremhever den moderne utfordringen med digital manipulasjon og dens inn
I mitt kunstneriske univers dykker jeg ned i kontrastene og spenningene i vårt moderne samfunn. Mine verk “National Egoism” og “States of Violence” står som kritiske observasjoner av nåtiden og fordyper temaene utforsket i mine diptyk-verk “Bible Belt,” “Up Next,” og “Double Cross.
Betydningen av diptych-formatet
I Tjooks verk som “Bible Belt,” “Up Next,” og “Double Cross” spiller diptyk-formatet en sentral rolle, langt utover et rent estetisk valg. Det fungerer som en dialog mellom kunstverket og publikum, og mellom de kontrasterende elementene i verket selv. Dette formatet representerer en oppdagelsesreise, en dypere forståelse og tolkning, der den kombinerte effekten av delene tilbyr en rikere, mer omfattende mening.
Hvert panel i disse diptykene er ikke bare en separat enhet, men også en del av en større, sammenkoblet fortelling, noe som utfordrer seerne til å engasjere seg i en komparativ analyse. Denne prosessen innebærer å skille forskjellene og likhetene mellom panelene, noe som beriker forståelsen av deres forhold og bidrag til det overordnede temaet.
I verkene reflekterer hvert panel kontrasterende konsepter eller synspunkter, som i “Bible Belt” der ett panel symboliserer tradisjonelle trossystemer, mens det andre representerer moderne realiteter. Denne sameksistensen og samspillet mellom disse divergerende perspektivene utdypes videre i “Up Next” og “Double Cross”, der formatet er integralt for å legge til dybde i utforskningen av temaene. “Up Next” kontrasterer den forførende, men manipulerende naturen til digital media, mens “Double Cross” utforsker møtet mellom ulike kulturelle og religiøse ideologier.
Diptyk-formatet avdekker forholdet mellom de kontrasterende elementene og deres samlede relevans for hele konseptet. Dette hever publikums interaksjon med kunstverket og fordypelsen i utforskningen av dets temaer og budskap, og fremhever dualitetene de representerer.
National Egoisme og States of Violence
In my artistic universe, I delve into the contrasts and tensions of our modern society. My works “National Egoism” and “States of Violence” stand as critical observations of the current era, deepening the themes explored in my diptych works “Bible Belt,” “Up Next,” and “Double Cross.”
“National Egoism”
“National Egoism/Nasjonal Egoisme” er et logo-kunstprosjekt som ble til i en tid preget av fremveksten av høyrepopulisme. Dette kunstverket, produsert i form av tredimensjonale logoer og neonskilt, stiller spørsmål ved økningen av nasjonalistiske tendenser i samfunnet. Det reflekterer hvordan nasjonal egoisme spiller en sentral rolle i verdenspolitikken, en tendens til å sette egne interesser først uten støtte fra en tydelig organisasjon eller et selskap. Dette temaet speiler de samme dilemmaene jeg utforsker i “Bible Belt/Bibel Belte” — valget mellom tradisjon og modernitet, og hvordan nasjonalistisk tenkning kan påvirke dette valget.
It reflects how national self-centeredness plays a pivotal role in global politics, a tendency to put one’s interests first without the backing of a clear organization or company. This theme mirrors the same dilemmas I explore in “Bible Belt” — the choice between tradition and modernity, and how nationalist thinking can influence this choice.
“States of Violence”: En kritikk av den Amerikanske drømmen
I “States of Violence” tar jeg for meg de mørkere aspektene av den amerikanske drømmen, der drømmen har blitt til et pyramidespill og en livsløgn. Dette arbeidet kritiserer det kapitalistiske systemet og dets rolle i å skape kollektiv frustrasjon og aggresjon, manifestert både på individ- og nasjonalt nivå. Kunstverket utforsker hvordan individuelle rettigheter, som retten til å bære våpen, kan bli utnyttet og skape en voldelig kultur. Dette temaet resonnerer med konflikten og konfrontasjonen jeg utforsker i “Double Cross,” der ulike kulturelle og religiøse ideologier kolliderer.
Integrerte Temaer og Dialog
Disse verkene skaper en integrert dialog omkring:
- Identitet og Påvirkning: Alle tre verkene tar for seg hvordan ytre påvirkninger – være seg religiøse, kulturelle eller teknologiske – former vår oppfatning av identitet og virkelighet.
- Konfrontasjon og samspill: Mens “Bibelbelte” og “Up Next” adresserer indre konflikter og valg, utforsker “Double Cross” den eksterne konfrontasjonen og samspillet mellom ulike kulturer og tradisjoner.
- Divinasjon og Refleksjon: “Double Cross” inviterer til en prosess av divinasjon, eller innsikt gjennom tegn, som resonnerer med “Bibelbelte”s refleksjon over valg og “Up Next”s utforskning av algoritmisk styrte ‘tegn’ i digitale medier.
Samlet sett representerer Tjooks verk en flerdimensjonal utforskning av moderne menneskers utfordringer og dilemmaer. “Bibelbelte” belyser personlige og samfunnsmessige valg mellom det gamle og det nye, “Up Next” utforsker teknologiens innflytelse på vår oppfatning og atferd, mens “Double Cross” reflekterer over de kulturelle og åndelige krysningspunktene i vårt globaliserte samfunn. Disse verkene, både hver for seg og sammen, inviterer til ettertanke og dialog om vår tids kulturelle, åndelige og teknologiske landskap.
Til slutt
Gjennom mine kunstverk – fra diptykene “Bible Belt,” “Up Next,” og “Double Cross” til de kritiske observasjonene i “National Egoism” og “States of Violence” – ønsker jeg å tilby et rom for refleksjon og dialog. Jeg utfordrer betrakterne til å vurdere deres rolle i disse komplekse og ofte motstridende samfunnsmessige dynamikkene. Mine kunstverk er ikke bare visuelle representasjoner, men kritiske kommentarer som søker å for stå og utfordre de underliggende strømningene som former vår verden.
Ustillinger?
“Bible Belt” er mer enn bare et kunstverk; det er en del av en bredere samtale om vår tids kulturelle, åndelige og teknologiske landskap. Jeg ser frem til å presentere dette arbeidet på en utstilling i 2024, hvor jeg håper det vil inspirere til tanke og dialog blant publikummet. I en verden preget av raske endringer og konflikter, ønsker jeg å tilby et rom for refleksjon og utforskning gjennom mine kunstverk.
Om
Hei, jeg er Marcel Dekker, kunstnerisk kjent som Tjook, en utdannet ved Minerva Kunstakademi i Groningen og master psykologi ved Leiden univesitet. Jeg jobber som både kunstener og UX-designer, og er bosatt i det livlige hjertet av Øst-Norge, på en husmansplass nær Fetsund. I dag er jeg begeistret for å dele inspirasjonen og tankene bak et av mine nyeste konseptuelle kunstverk, “Bible Belt,” som dykker ned i vår tids dype spørsmål og kontraster.
Med vennlig hilsen,
Tjook
Comments are closed.