Oblatum Obligat ’24
Belief systems and their consequences
“Oblatum Obligat” consists of over 2,500 hosties arranged in a human-sized circle, symbolizing individual potential confessions of faith. These beliefs extend far beyond religion, encompassing politics, capitalism, other ‘isms,’ the nation, brands, love, self-belief, and even conspiracy theories. The installation draws parallels to faith and values in the art world, inviting comparisons to Marcel Duchamp’s “Fountain” and the story of “The Emperor’s New Clothes.” It seeks to question and reflect on value creation in the art world. The title underscores how faith shapes value and identity in religion or contemporary art. By contextualizing how art is elevated through collective belief, Tjook invites viewers to reflect on how beliefs affect secular—impacts and cultural and economic landscapes.
The hosties’ circular arrangement and abstract form refer to eternity and the infinite nature of spiritual commitment. Each hostie represents the body of Christ, given for humanity. By using these religious elements in a non-traditional format and placing them on the floor, Tjook challenges viewers to reflect on the relationship between sacred offerings and their obligations in both a religious and moral context.
The hosties, produced in Italy, bear the inscription “Signore, dacci sempre di questo pane” (John 6:34), which translates to “Lord, always give us this bread.” The phrase “what is offered binds” can be translated into Latin in various ways, depending on the exact meaning one wishes to convey.
NORSK: Troens Konsekvenser
“Oblatum Obligat,” består av over 2500 hostier arrangert i en menneskestor sirkel, som symboliserer individuelle potensiale trosbekjennelser. Disse gjelder so mye mer en religioner, det gjelder også å tro på saker som politikk, kapitalisme og andre ‘ismer’, nasjonen, merkevarer, klærlighet, tro på seg selv eller og tro på konspirasjonsteorier.
Installasjonen trekker paralleller til tro og verdier i kunstverden hvor man kan tenke på Marcel Duchamps “Fountain” og historien om “Keiserens nye klær» . Den søker å stille spørsmål ved og reflektere over verdiskapning i kunstverdenen. Tittelen understreker hvordan tro former verdi og identitet i religion eller samtidskunst. Ved å kontekstualisere hvordan kunst også heves gjennom kollektiv tro, inviterer Tjook betraktere til å reflektere over hvordan tro—religiøs eller sekulær—påvirker kulturelle og økonomiske landskap.
Den sirkulære arrangementet og abstracte sirkelformen av oblatene henviser til evighet og den uendelige naturen av åndelig forpliktelse. Hver oblat representerer Kristi kropp, gitt for menneskeheten. Ved å bruke disse religiøse elementene i et ikke-tradisjonelt format og plassere dem på gulvet, utfordrer Tjook betrakterne til å reflektere over forholdet mellom hellige offer og deres forpliktelser i både en religiøs og moralsk kontekst.
Hostiene, produsert i Italia, bærer inskripsjonen “Signore, dacci sempre di questo pane” (Joh. 6:34), “Herre, gi oss alltid av dette brød.”Uttrykket “oblaten forplikter” kan oversettes til latin på noen få forskjellige måter, avhengig av den nøyaktige meningen man ønsker å formidle.
Comments are closed.